Pikaviestinnästä on tullut osa meidän jokaisen päivittäistä toimintaa. Pikaviestikanavia, kuten tekstiviestiä, WhatsAppia ja Facebook Messengeriä käytetään kuluttajien väliseen yhteydenpitoon, ja niissä saatetaan viettää hyvinkin paljon aikaa päivittäin. Yrityksille pikaviestikanavien, esimerkiksi WhatsAppin kasvava suosio luo uusia mahdollisuuksia asiakkaiden palvelemiselle ja potentiaalisten ostajien kohtaamiselle.
Pikaviestisovellusten käyttö kasvaa yritysten asiakasviestinnässä
Asiakasviestintä on tähän saakka ollut lähinnä yksipuolista yrityksen puolelta tehtyä viestintää, tai korkeintaan kertaluontoisen vastausmahdollisuuden tarjoamista esimeriksi mielipiteen tai tilauksen muodossa. Tämä ei enää riitä, vaan asiakkaille on pystyttävä tarjoamaan monipuolisempia ja helpompia tapoja olla vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa.
Kuluttajat arvostavat viestinnän ja yhteydenoton vaivattomuutta. Pikaviestikanavien monipuolinen käyttö mahdollistaa sen, että jokaista asiakasta voidaan palvella siellä, missä he itse tätä toivovat tai mikä on heille kaikkein helpointa ja luonnollisinta.
Lue myös: Conversational marketing markkinoinnin tulevaisuuden trendinä
WhatsApp tarjoaa näyttämön yrityksen ja asiakkaan väliselle vuorovaikutukselle
Yksi suosituimmista pikaviestinnän kanavista on WhatsApp, joka ei ole enää väylä ainoastaan kuluttajien välisen viestinnän hoitamiseen. Perinteisten, mutta erittäin tehokkaiden tekstiviestien lisäksi yritykset voivat lähettää ja vastaanottaa viestejä myös WhatsApp -sovellukseen. WhatsApp -sovelluksella tarkoitetaan tässä juuri sitä meillä kaikilla käytössä olevaa normaalia WhatsApp -sovellusta.
WhatsAppin isona etuna on, että sen kautta voidaan käydä vapaamuotoista keskustelua tekstin muodossa, mutta myös ääniviesteillä, kuvilla ja toimintopainikkeilla. Sen kautta asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus esimerkiksi tehdyn ajanvarauksen tai tilauksen muuttamiseen suoraan vahvistusviestiin vastaamalla.
WhatsAppin käyttöönotto
Yritys saa WhatsApp -kanavan käyttöön hyvin yksinkertaisesti. Yritykselle perustetaan oma virallinen WhatsApp -yritysidentiteetti ja yritys saa oman dedikoidun Whatsapp -puhelinnumeron. Tämän jälkeen määritellään valmiit viestipohjat, joita hyödyntämällä voidaan aloittaa keskusteluja asiakkaiden kanssa, tai lähettää esimerkiksi tiedote tietystä asiasta.
Valmiita viestipohjia voi olla useita satoja, eli näitä voidaan varata monipuolisesti eri käyttötarkoituksiin. Viestipohjia hyödynnetään vain viestien lähetyksessä. Jos yritys vastaanottaa tililleen viestejä WhatsApp -sovelluksesta ja vastaa niihin, on kommunikointi samalla tavalla vapaamuotoista kuin normaalissa kuluttajien välisessäkin viestinnässä.
WhatsApp -keskusteluita voidaan aloittaa asiakkaiden kanssa kolmella tavalla:
- Yrityksen viestiin vastaaminen WhatsApp -sovelluksessa (B2C)
- Viestin lähettäminen yrityksen WhatsApp -tiliin/-numeroon (C2B)
- Keskustelun aloittaminen verkkolomakkeelta, jonka jälkeen keskustelu jatkuu WhatsApp -sovelluksessa (C2B)
Miten pääsen alkuun?
Keskusteluiden käyminen useassa pikaviestikanavassa saman aikaisesti on mahdollista, mutta vaatii yrityksiltä huomattavan määrän omaa kehitystyötä ja resursseja. Vaihtoehtoisesti keskustelut sekä yhteydet eri pikaviestikanaviin voidaan hoitaa kätevästi yhdellä ja samalla palvelualustalla, SmartDialogilla.
Voit hyödyntää palvelualustan moderneja api-rajapintoja ja/tai web-hallintaliittymän chat-työkalua käyttötarpeesi mukaan. Me hoidamme viestiyhteyksien kytkennän ja ylläpidon avaimet käteen -periaatteella, sekä tuemme palvelualustan käytössä 24/7.