Perinteinen tekstiviesti, WhatsApp, Snapchat ja Facebook Messenger ovat esimerkkejä pikaviestisovelluksista, joista ainakin jokin on käytössä jokaisella puhelimen omistamalla kuluttajalla. Kun pikaviestintää hyödynnetään yrityksen liiketoiminnassa osana markkinoinnin automaatiota, saadaan tulokseksi säästettyä työaikaa, parempaa asiakaskokemusta ja tuloksellisempaa markkinointiviestintää.
Ai miten tämä on mahdollista? Tämän tekstin jälkeen tiedät!
Markkinointiautomaatioiden käyttö organisaatioissa
Markkinointiautomaatio-ohjelmistot, kuten Hubspot ja Salesforce, tarjoavat paljon erilaisia mahdollisuuksia tehostaa asiakasviestintää ja asiakaskokemusta. Niiden suosio on kasvanut huimasti: tutkimusten mukaan jokin markkinointiautomaation työkalu on käytössä jo reilulla kolmasosalla suomalaisista organisaatioista.
Markkinointiautomaatiota hyödynnetään organisaatioissa esimerkiksi liidien luomiseen.
Organisaatiot hyödyntävät markkinoitiautomaatioita pääasiassa markkinointitoimenpiteiden automatisointiin verkkosivukävijöiden tekemien toimintojen mukaan, datan keräämiseen ja liidien luomiseen. Sähköposti on ehkä eniten käytetty automatisoitu markkinointiviestinnän kanava, ja se myös näkyy vahvasti päivittäin postilaatikkoon kilahtavien uutiskirjeiden määrässä.
Automatisoitu sähköpostimarkkinointi on parhaimmillaan visuaalisesti näyttävää ja tehokasta, mutta ongelmaksi voi muodostua juurikin kanavan viestitulva. Lisäksi melko harva kuluttaja käyttää sähköpostia päivittäiseen yhteydenpitoonsa, joten kanavan saama huomioarvo ei välttämättä ole kovin suurta.
Automatisoitu pikaviestintä sähköpostin rinnalle
Integroimalla pikaviestisovellukset markkinoinnin automaatioon voidaan lähettää automatisoituja, personoituja viestejä suoraan eri kohderyhmille juuri siihen kanavaan, jossa kukin viettää jo valmiiksi eniten aikaansa.
Jokaiselle lähetykselle voidaan valita oma kanavansa, esimerkiksi viestin luonteen, sisällön ja kohderyhmän perusteella. Mikäli esimerkiksi Whatsapp-viesti lähetetään henkilölle jolla ei ole sovellusta käytössä, muutetaan se automaattisesti tekstiviestiksi. Voit siis olla varma, että viestisi menee perille!
Myös esimerkiksi pikaviestisovellusten kautta lähetetyt asiakastyytyväisyyskyselyt voidaan automatisoida. Hyvänä esimerkkinä toimii autoliikkeillä laajasti käytössä olevat, automaattisesti lähtevät tyytyväisyyskyselyt huollon tai katsastuksen onnistumisesta, jossa pikaviestikanavat on integroitu osaksi autoliikkeen omaa järjestelmää.
Integraation tuomia hyötyjä viestin vastaanottajan näkökulmasta
Integroimalla pikaviestisovellukset osaksi markkinointiautomaatiota lisäät viestinnän henkilökohtaisuutta, kun viestit siinä kanavassa, jossa kohderyhmäsi viettää jo valmiiksi paljon aikaa.
Mikäli lähettämäsi markkinointiviesti herätti asiakkaasi kiinnostuksen, voi hän aloittaa keskustelun yrityksesi kanssa suoraan viestiin vastaamalla. Tarjoat hänelle helpoimman mahdollisen tavan olla yritykseesi suoraan yhteydessä, joka johtaa parempaan asiakaskokemukseen ja parhaimmillaan varauksen tekemiseen tai myynnin lisäämiseen.
Tärkeää on, että asiakkaasi kanssa käytävät keskustelu jää niin organisaatiosi kuin asiakkaasi muistiin. Pikaviestisovelluksissa yrityksesi viesti tallentuu asiakkaan puhelimeen, eli mikäli siihen tarvitsee palata myöhemmin, on se asiakkaallesi vaivatonta. Toisaalta on hyvä, että myös organisaatiolle jää tieto kontaktista ja keskustelusta, jolloin tätä tietoa voidaan myöhemmin hyödyntää esimeriksi paremman asiakaspalvelun tarjoamiseen.
Organisaation puolelta tämä tarkoittaa seuraavaa:
Kun liität pikaviestisovellukset osaksi markkinointiautomaatiota, tavoitat kohdeyleisösi tehokkaammin, laajemmin ja henkilökohtaisempaan sävyyn. Lisäksi vähennät manuaalisesti tehtävän työn määrää, sillä automaatio tekee työtä myös toimistoaikojen ulkopuolella.
Kaikki viesteistä aloitetut keskustelut muodostavat SmartDialog. -palvelualustaan oman keskusteluikkunan. Hallitset siis kaikkia keskusteluitasi yhdessä, selkeässä käyttöliittymässä riippumatta siitä, ottiko asiakkaasi sinuun yhteyttä verkkosivuilta vai vastamaalla johonkin pikaviestisovellukseen lähettämääsi markkinointiviestiin.
Keskustelu asiakkaan kanssa voidaan käydä valitussa järjestelmässä (esim. Markkinointiautomaatio- tai call-center –ohjelmisto) hyödyntämällä api-rajapinnan keskusteluominaisuuksia tai web-hallintaliittymällä. Kummassakin tapauksessa on ehdottoman tärkeää, että viesteihin pystytään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Pikaviestisovellukset ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu pikaviestintään, joten asiakas odottaa saavansa vastauksen ja asiansa hoidettua nopeasti.
Konkreettisia käyttötilanteita:
- Markkinointiautomaatio lähettää muistutuksen asiakkaalle tilauksen tai sopimuksen päättymisestä esimerkiksi tekstiviestillä tai suoraan kuluttajan WhatsAppiin. Viesti sisältää linkin, josta tilauksen voi halutessaan uusia suoraan.
- Markkinointiautomaatio lähettää haluttuun kanavaan ilmoituksen tulevasta kampanjasta (“Black Friday tarjoukset alkavat tiistaina”) tai tapahtumasta (esimerkiksi koeajoviikonlopusta). Viestin vastaanottaja voi aloittaa keskustelun yrityksen kanssa kysyäkseen esimerkiksi tarkentavia kysymyksiä tapahtumasta vastaamalla vapaamuotoisesti viestiin.
- Markkinointiautomaatiosta lähtee automaattinen tilausvahvistus verkkokaupan tilauksesta suoraan asiakkaan puhelimeen. Asiakkaalla on mahdollisuus vastata vapaamuotoisesti viestiin esimerkiksi muokatakseen tilausta, tai kysyäkseen tarkemmasta toimitusajasta.
Mietitkö pikaviestisovellusten hyödyntämistä osana markkinointiautomaatiota? Ota meihin yhteyttä niin jutellaan lisää!
Lue myös: Pikaviestikanavat osana muita ohjelmistoja
Tämä blogi on osa laajempaa blogisarjaa, jossa käsitellään pikaviestisovellusten hyödyntämistä osana yritysten erilaisia ohjelmistoja. Seuraavassa osassa aiheenamme on pikaviestisovellukset osana asiakastietokantoja.