Perinteinen tekstiviesti, WhatsApp ja Facebook Messenger ovat esimerkkejä pikaviestisovelluksista, joista ainakin jokin on käytössä jokaisella puhelimen omistajalla. Kun pikaviestintää hyödynnetään yrityksen liiketoiminnassa osana markkinoinnin automaatiota, saadaan tulokseksi säästettyä työaikaa, parempaa asiakaskokemusta ja tuloksellisempaa markkinointiviestintää.
Markkinointiautomaatioiden käyttö organisaatioissa
Markkinointiautomaatio-ohjelmistot, kuten Hubspot ja Salesforce, tarjoavat paljon erilaisia mahdollisuuksia tehostaa asiakasviestintää ja asiakaskokemusta. Niiden suosio on kasvanut huimasti: tutkimusten mukaan jokin markkinointiautomaation työkalu on käytössä jo reilulla kolmasosalla suomalaisista organisaatioista.
Organisaatiot hyödyntävät markkinointiautomaatioita toimenpiteiden automatisointiin verkkosivukävijöiden tekemien toimintojen mukaan, datan keräämiseen ja liidien luomiseen. Sähköposti on eniten käytetty automatisoitu markkinointiviestinnän kanava, ja se myös näkyy vahvasti päivittäin postilaatikkoon kilahtavien uutiskirjeiden määrässä.
Automatisoitu sähköpostimarkkinointi on parhaimmillaan visuaalisesti näyttävää ja tehokasta, mutta ongelmaksi voi muodostua kanavan viestitulva. Sähköpostin huomioarvo ei välttämättä ole kovin suuri.
Automatisoitu pikaviestintä sähköpostin rinnalle
Integroimalla pikaviestisovellukset markkinoinnin automaatioon voidaan lähettää automatisoituja, personoituja viestejä suoraan eri kohderyhmille juuri siihen kanavaan, jossa kukin viettää jo valmiiksi eniten aikaansa.
Jokaiselle lähetykselle voidaan valita oma kanava, esimerkiksi viestin luonteen, sisällön ja kohderyhmän perusteella. Mikäli esimerkiksi Whatsapp-viesti lähetetään henkilölle jolla ei ole sovellusta käytössä, muutetaan se automaattisesti tekstiviestiksi. Voit siis olla varma, että viestisi menee perille!
Myös pikaviestisovellusten kautta lähetetyt asiakastyytyväisyyskyselyt voidaan automatisoida. Hyvänä esimerkkinä toimii autoliikkeillä laajasti käytössä olevat, automaattisesti lähtevät kyselyt huollon tai katsastuksen onnistumisesta. Näissä pikaviestikanavat on integroitu osaksi autoliikkeen järjestelmää.
Integraation hyötyjä viestin vastaanottajalle
Integroimalla pikaviestisovellukset osaksi markkinointiautomaatiota lisäät viestinnän henkilökohtaisuutta, kun viestit kanavassa jossa kohderyhmäsi viettää muutenkin aikaa.
Mikäli lähettämäsi markkinointiviesti herätti asiakkaasi kiinnostuksen, voi hän aloittaa keskustelun yrityksesi kanssa suoraan viestiin vastaamalla. Tarjoat helpoimman mahdollisen tavan olla yritykseesi suoraan yhteydessä, mikä johtaa parempaan asiakaskokemukseen ja parhaimmillaan varauksen tekemiseen tai myynnin lisäämiseen.
Tärkeää on, että asiakkaasi kanssa käytävä keskustelu jää niin organisaatiosi kuin asiakkaasi muistiin. Pikaviestisovelluksissa yrityksesi viesti tallentuu asiakkaan puhelimeen. Jos siihen tarvitsee palata myöhemmin, on se asiakkaallesi vaivatonta. Toisaalta on hyvä, että myös organisaatiolle jää tieto keskustelusta, jolloin tietoa voidaan myöhemmin hyödyntää paremman asiakaspalvelun tarjoamiseen.
Mitä hyötyjä tämä tuo organisaatiolle
Kun liität pikaviestisovellukset osaksi markkinointiautomaatiota, tavoitat kohdeyleisösi tehokkaammin, laajemmin ja henkilökohtaisemmin. Lisäksi vähennät manuaalisesti tehtävän työn määrää, sillä automaatio tekee työtä myös toimistoaikojen ulkopuolella.
Kaikki viesteistä aloitetut keskustelut muodostavat SmartDialog -palvelualustaan oman keskusteluikkunan. Hallitset siis kaikkia keskusteluitasi yhdessä, selkeässä käyttöliittymässä riippumatta siitä, ottiko asiakkaasi sinuun yhteyttä verkkosivuilta vai vastaamalla viestisovellukseen lähettämääsi markkinointiviestiin.
Keskustelu asiakkaan kanssa voidaan käydä valitussa järjestelmässä (esim. markkinointiautomaatio- tai call-center –ohjelmisto) hyödyntämällä api-rajapinnan keskusteluominaisuuksia tai web-hallintaliittymällä. Kummassakin tapauksessa on tärkeää, että viesteihin pystytään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Pikaviestisovellukset ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu pikaviestintään, joten asiakas odottaa saavansa vastauksen ja asiansa hoidettua nopeasti.
Konkreettisia käyttötilanteita
- Markkinointiautomaatio lähettää muistutuksen asiakkaalle tilauksen tai sopimuksen päättymisestä tekstiviestillä tai WhatsAppiin. Viesti sisältää linkin, josta tilauksen voi halutessaan uusia suoraan.
- Markkinointiautomaatio lähettää haluttuun kanavaan ilmoituksen tulevasta kampanjasta (“Black Friday tarjoukset alkavat tiistaina”) tai tapahtumasta (”Koeajoviikonloppu tulossa”). Viestin vastaanottaja voi aloittaa keskustelun yrityksen kanssa kysyäkseen esimerkiksi tarkentavia kysymyksiä tapahtumasta vastaamalla vapaamuotoisesti viestiin.
- Markkinointiautomaatiosta lähtee automaattinen tilausvahvistus verkkokaupan tilauksesta suoraan asiakkaan puhelimeen. Asiakkaalla on mahdollisuus vastata vapaamuotoisesti viestiin esimerkiksi muokatakseen tilausta, tai kysyäkseen tarkemmasta toimitusajasta.
Mietitkö pikaviestisovellusten hyödyntämistä osana markkinointiautomaatiota? Ota meihin yhteyttä niin jutellaan lisää!
Lue myös: Pikaviestikanavat osana muita ohjelmistoja
Tämä blogi on osa blogisarjaa, jossa käsitellään pikaviestisovellusten hyödyntämistä osana yritysten erilaisia ohjelmistoja.