Entistä henkilökohtaisempaa asiakaskommunikaatiota
Digitalisaation jatkaessa edistymistään on yrityksillä ja yhteisöillä tarve kehittää kokonaan uusia ja entisestään syventää olemassa olevia tapoja kommunikoida asiakkaidensa kanssa. Asiakkaalle täytyy pystyä toimittamaan tietty viesti mahdollisimman korkealla huomioarvolla ja tietyissä tapauksissa saada asiakkaalta kuittaus, esimerkiksi tilauksen tai mielipiteen muodossa.
Viestinnän tehostaminen kuulostaa helpolta ja suoraviivaiselta, mutta teknisestä näkökulmasta siinä on kuitenkin suhteellisen paljon erilaisia asioita, jotka täytyy ottaa huomioon.
Mitä kanavia käytetään? Tekstiviesti toimii tietysti hyvin, mutta onko kohderyhmämme sellainen, johon kannattaisi lähettää WhatsApp-viesti? Miten viestintäyhteydet saadaan auki, missä hallitaan lähetettävät viestit, miten viesteihin vastataan ja kuinka integraatio esimerkiksi markkinointiautomaatioon toteutetaan?
Viestintäpalvelut pilvipalveluissa
Markkinointiautomaatio on yksi tämän hetken puhutuimmista aiheista digitaalisessa viestinnässä. Erilaisia markkinointiautomaatio -ohjelmistoja otetaan käyttöön yhä useammassa organisaatiossa, niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Ohjelmistot tarjoavat paljon mahdollisuuksia tehostaa asiakasviestintää ja parantaa asiakaskokemusta. Automaatioiden ja SMS-/pikaviestinnän yhdistelmällä saa tehokkuutta myyntiin, asiakkuuksien hallintaan, asiakaskokemuksen muodostumiseen sekä lisämyynnin tekemiseen.
Esimerkiksi asiakashallintaan käytetään laajasti Microsoftin Dynamics 365 CRM -ohjelmistoa, jonka avulla asiakastiedot pysyvät hallinnassa ja markkinointitoiminnoilla voidaan tehdä viestinnän automaatioita.
Yksisuuntainen viesti toimii monessa tapauksessa oikein hyvin, mutta usein asiakkaalta halutaan kuittausviesti johonkin asiaan, jolloin viestintä pitää toteuttaa kaksisuuntaisena.
Konkreettisia käyttötapauksia kaksisuuntaisista viesteistä ovat esimerkiksi:
- Markkinointiautomaatio lähettää muistutuksen asiakkaalle tilauksen tai sopimuksen päättymisestä tekstiviestillä tai WhatsAppiin. Asiakas uusii tilauksen vastaamalla viestiin tietyllä hakusanalla tai toimintopainikkeella.
- Markkinointiautomaatio lähettää haluttuun kanavaan ilmoituksen tulevasta tapahtumasta (esimerkiksi koeajoviikonlopusta). Vastaanottaja voi vastata viestiin koeajon tilausta varten.
- Markkinointiautomaatiosta lähtee automaattinen tilausvahvistus verkkokaupan tilauksesta asiakkaan puhelimeen. Viestin yhteydessä on mielipidekysely tilauksesta ja viestiin voi vastata esimerkiksi arvosanalla ja vapaalla kommentilla.
Käyttötapaukset toimivat Microsoftin ohjelmistojen lisäksi esimerkiksi Salesforcen, HubSpotin tai Liana Cloudin -pilvipalveluympäristöissä.
Viestikanavien käyttöönotto
Palveluiden käyttöönotto ja implementointi muihin ohjelmistoihin on asiantuntevan kumppanin kanssa suoraviivaista ja turvallista. Käytettäessä kotimaisen toimijan palveluita, on sopimusehtojen, henkilötietojen käsittelyperiaatteiden sekä tietoturva-asioiden sopiminen helppoa. Teknisessä implementaatiossa sovitaan viestintään liittyvät toimenpiteet, tietojenvälitys sekä tarvittavat lisäpalvelut.
Kumppani hoitaa virtuaalisten longcode-numeroiden tai lyhytnumeroiden avauksen ja liittämisen palveluun. Lisäksi ohjeistetaan, millaista numeroa on missäkin tapauksessa hyvä käyttää.
SmartDialogin konnektorin, palvelun ominaisuuksien ja avainsanojen avulla ohjataan eri vastaukset haluttuun paikkaan. Vastaaminen voi olla asiakkaalle maksullista tai maksutonta.
Miten pääsen alkuun?
Voit hyödyntää SmartDialog -palvelualustan moderneja api-rajapintoja, konnektoreita tai web-hallintaliittymän viestipalveluita käyttötarpeesi mukaan. Me hoidamme viestiyhteyksien kytkennän ja ylläpidon avaimet käteen -periaatteella, sekä tuemme palvelualustan ja yhteyksien käytössä 24/7.
Onko yritykselläsi käytössä CRM-järjestelmä tai markkinointiautomaatio, josta haluaisitte saada enemmän irti ottamalla SMS- ja pikaviestikanavat osaksi viestintäpolkuja? Jutellaan lisää!
Tutustu SmartDialog ja Integraatiot
Lue myös: