RCS-viestit tulossa laajemmin käyttöön

RCS-viestit tulossa käyttöön Suomessa

Yritysten viestintä monipuolistuu SmartDialogissa. Käyttöön on tulossa ”laajennettu SMS” eli RCS (Rich Communication Services) -viestikanava. Nyt RCS-viestejä voi Suomessa käyttää Elisan liittymillä varustetuissa Google-puhelimissa. Tarjonta laajenee lähiaikoina muille suomalaisille operaattoreille. RCS-tuki on tulossa Suomessa myös Applen puhelimiin, Applen 10.6.2024 julkaiseman lehdistötiedotteen mukaan. 

RCS -viestinnässä käytetään brändättyä yritysprofiilia. Tämä toimii samalla periaatteella kuin WhatsApp, jossa viestejä lähetetään kuluttajille omalla yritysidentiteetillä. RCS-viestintä on monipuolisempaa ja visuaalisempaa kuin tekstiviesteissä. Viestit voivat olla pitkiä ja sisältää kuvia, videoita ja muuta dataa, kuten tuotekortteja ja korttikaruselleja. 

Tutustu RCS -viestinnän ominaisuuksiin

Kuluttaja voidaan ohjata kaikkien kanavien viesteillä verkkosivuille, joilla voidaan kysyä mielipiteitä, palautetta tai kerätä tilauksia. WhatsApp- ja RCS-viestinnässä vastaanottajille voidaan tarjota myös suoria pikavastaus- ja toimintopainikkeita, joista on helppo käynnistää kommentoinnit, kontaktoinnit, tilaukset tai kalenterimerkinnät. 

Jos asiakas ei voi vastaanottaa RCS-viestejä, voidaan backuppina käyttää SMS-viestiä. Tällöin viestit, jotka eivät mene RCS-viesteinä perille, voidaan haluttaessa lähettää automaattisesti tekstiviestinä, ottaen huomioon SMS:n sisällön rajoitukset. Yritys voi myös tarkistaa RCS-lähetyksen jälkeen, kenelle RCS-viesti on mennyt perille, ja poimia helposti loput kontaktit tavoitettavaksi muulla tavoin, kuten SMS:llä tai WhatsAppilla.