RCS-viestit tulossa käyttöön Suomessa
Yritysten viestintä monipuolistuu SmartDialogissa. Tällä hetkellä käyttöön on tulossa ”laajennettu SMS” eli RCS (Rich Communication Services) -viestikanava. Ensimmäisessä vaiheessa RCS-viestejä voi Suomessa käyttää Elisan liittymillä varustetuissa Google-puhelimissa. Tarjonta laajenee myös muille operaattoreille Suomessa ja tänä vuonna myös Applen puhelimiin, Applen 10.6.2024 julkaiseman lehdistötiedotteen mukaan.
RCS -viestinnässä käytetään brändättyä yritysprofiilia. Tämä toimii samalla periaatteella kuin WhatsAppissa, jossa viestejä lähetetään kuluttajille omalla yritysidentiteetillä. RCS-viestintä on monipuolisempaa ja visuaalisempaa kuin tekstiviesteissä. Viestit voivat olla pitkiä ja sisältää paljon kuvia, videoita ja muuta dataa, esimerkiksi tuotekortteja ja korttikaruselleja.
Tutustu RCS -viestinnän ominaisuuksiin
Kuluttaja voidaan ohjata kaikkien kanavien viesteillä erillisille verkkosivuille, joilla voidaan kysyä mielipiteitä, palautetta tai kerätä tilauksia. WhatsApp- ja RCS-viestinnässä vastaanottajille voidaan tarjota myös suoria pikavastaus- ja toimintopainikkeita, joista on helppo käynnistää esimerkiksi kommentoinnit, kontaktoinnit, tilaukset tai kalenterimerkinnät.
Jos asiakas ei voi vastaanottaa RCS-viestejä, voidaan backuppina käyttää SMS-viestiä. Tällöin viestit, jotka eivät mene RCS-viesteinä perille, lähetetään vastaanottajille automaattisesti tekstiviestinä, ottaen huomioon tekstiviestien sisällön rajoitukset.